רוסיה המפתיעה – מוסקבה וסט. פטרבורג

אז מה מצפה לכם בטיול מאורגן לרוסיה

הרוב הגדול של המטיילים לרוסיה נולד אי שם במחצית המאה העשרים. דור שגדל על המלחמה הקרה ומסך הברזל, שמע בחדשות את שמותיהם של: כרושצ'וב, גרומיקו, ברז'נייב וגורבאצ'וב. שר שירי עם רוסיים בגרסא עברית. קרא ונבחן על יצירותיהם של טולסטוי, דוסטוייבסקי ופושקין. ראה מחזות של גוגול וצ'כוב ופוגש מידי יום את עולי ברית המועצות, המדברים רוסית בישראל.

נתונים אלו אמורים לתת למטייל ברוסיה תחושה של בית- שיבה למחוזות מוכרים. אך מפתיע היא עוצמת ההפתעה. המטייל הישראלי מגלה שתי ערים מיוחדות, אשר גורמות לאין ספור ריגושים והבולט שבהם ההפתעה!
 
מוסקבה מפתיעה בגודל, בעוצמתה, ברוחב רחובותיה ובניניה, בנפח התנועה, בטיפוח בניניה המרהיבים, בשפע הירק בעיר ויותר מכל בתכולת המוזיאונים.
הככר האדומה, הקרמלין- שמות המעוררים בך צמרמורת, אך הביקור מעבר לריגוש, מציג בפני המבקר: ארכיטקטורה מופלאה וייחודית, שלל שכיות חמדה במוזיאון הקרמלין המציג את אוצרות הצארים לדורותיהם.

גלריה טרטיאקוב מפתיעה בכמות ובאיכות הציור ברוסיה. בחלקה המערבי של העיר שני מוזיאונים. פנורמה בורודינו, ציור פנורמי המעמיד את המבקר במרכז זירת הקרב המפורסם, קרב שלמרות הניצחון בו, מסמל את תחילת סופו של נפוליאון. בסמוך פארק הניצחון לרגל ניצחון ברה"מ במלחמת העולם השניה על הנאצים. בפארק מוזיאון הניצחון ובית כנסת המשמש גם כמוזיאון יהודי ויד לשואה.

אי אפשר לבקר במוסקבה ולוותר על ביקור בתחנות הרכבת התחתית של העיר. "בשעה שהמושחתים בנו ארמונות פאר למעטים מעל האדמה, אנו בונים ארמונות להמונים מתחת לאדמה"- זה היה המוטו של מתכנני מערכת ההסעה הציבורית הגדולה בעולם (8 מיליון משתמשים כל יום) אך מעבר ליעילותה ולניקיונה מציגה המערכת תחנות רכבת המהודרות בעולם!
 
אם מוסקבה מהממת בעוצמתה ובאופיה, סט. פטרבורג כובשת ביופי באלגנטיות ובעושר תרבותי שאין שני לו.
 
מאות ארמונות, מוזיאונים, כנסיות ותיאטראות מציעה העיר. כאן חיו ויצרו: פושקין, טוסטוי וצ'כוב, צ'ייקובסקי ושוסטקוביץ', כאן כתב את משליו קרילוב. כאן חיו ומשלו: פטר הגדול, ייקטרינה הגדולה, אלכסנדר הראשון, ניקולאי השני. כאן ירתה האוניה אורורה פגז אחד(עקר), פגז שנתן את האות למהפכנים בראשות לנין לפרוץ לארמון החורף ולהניע את המהפכה הקומוניסטית. כאן חגג  רספוטין, כאן פעלו עוצבו המפוארים שבתכשיטנים- ביצי פאברז'ה.
 
עיר בשפך נהר הנבה אל הים הבלטי היתה רעיון בלתי אפשרי בעליל. אך הצאר פטר הגדול לא האמין בבלתי אפשרי. בזמן שיא בנה  באדמת ביצות עיר "אירופאית". לאורך הנהר ולצידי תעלות נבנו ארמונות, כנסיות ובניני ציבור,  נפרסו רחובות אלגנטיים בהם חנויות יוקרה ובתי קפה מזמינים – כל מה שנחוץ לעיר בירה, עיר תרבות. ומחוץ לעיר, במרוץ מטורף נבנו עשרות ארמונות, טובלים בגנים ומזרקות בני תחרות למפוארים בארמונות אירופה.
החורף בסט. פטרבורג קשה וכואב, היום קצר אפור ומדכא. ואז בא הקיץ. ימים ללא לילה, רחובות העיר מתמלאים בתושבים, המפצים עצמם בשוטטות ברחובות על החורף שהיה מנת חלקם. בשעות הקטנות של הלילה משוטטים אלפי תושבים ותיירים לאורך נהר הנבה וצופים בפתיחת הגשרים. הלילות הלבנים תופעה אנתרופולוגית ייחודית.
 
התיירים עטים על הארמונות: ארמון פטרהוף וגניו-"וורסאי" של רוסיה. ארמון יקטרינה בעיירה פושקין ובו חדר בעינבר המפורסם. ארמון משפחת יוסופוב בו נרצח בידי בני אצולה רספוטין המאיים.
 
אך השיא הו כמובן הביקור בארמון החורף –ההרמיטאז'. ארמון פאר, מעוטר בשיש קררה, באבנים יקרות, וזהב. מפואר ככל שיהיה, סיבת הביקור אינה הפאר והעושר אלא אוסף אומנות מהחשובים בעולם. פיקאסו, מונה,מנה וסזאן. בוטיצ'לי, רפאלו מיכלאנג'לו וליאונרדו דה ויצ'י. אל גרקו, לאסקז גויה ורמברנדט. פסלים יווניים ורומאיים, ארונות קבורה מצריים וכו.. לא ניתן להגזים בערכו של האוסף- לא ניתן להפריז בתאור עצמת החוויה.
 
ושוב לרחובות שוקקים או לאחד מבתי התאטרון: מרינסקי(קירוב בעבר), אלכסנדרינסקי (פושקין בעבר) מכאלובסקי(מוסורסקי בעבר) בהם ובאחרים ניתן להינות מבלט ואופרה ברמות הגבוהות ביותר.
 
מלאי חוויות שאינו ניתן לעיכול- הפתעה ושמה רוסיה!!!
  

מאת אברהם תשח – מדריך ברימון טיולים

 

 לפרטים נוספים על הטיולים של רימון לרוסיה התקשרו עכשיו


03-5260011

צור קשר

מלא פרטים ונחזור אליכם בהקדם