מדוע טיול מאורגן לויטנאם

שאלה זו יכולה להישאל בהתייחס לכל יעד תיירותי בעולמנו המרתק והמעניין ואין ספק שלכל יעד תיירותי יש את הייחודיות שלו שגורמת לתייר לרצות ולבקר בו לפי נטיות לבו והנושאים שמעניינם אותו באופן מיוחד. ברשימה קצרה זו אנסה   לפרט ולתאר מדוע בעיני , מדריך טיולים ברימון  מזה 30 שנה  שכבר ראה עולם  ומלואו  וביקר בכל יבשות תבל, ויאנטם היא יעד מעניין ומרתק ומיוחד בכל בחינה שהיא. ויטנאם היא שילוב וקליידוסקופ של נופים, דתות ואמונות  ואוכלוסייה מגוונת ,שבטי מיעוטים שימרו את תרבותם ואורח חייהם בין שני גושים תרבותיים מאוד משמעותיים שבתוכם  ובגבול ביניהם הם חיים. היטיבו הצרפתים לתאר את האזור בכך שהעניקו לו את השם הודו-סין ואכן שתי תרבויות דומיננטיות אלו משמשות בערבוביה, הודו סין הצרפתית כללה את קמבודיה לאוס ווייטנאם.

 

ויטנאם נמתחת במפות בין קווי הרוחב 9 בדרום ו 23  בצפון עובדה שמקנה לארץ זו מגוון הנופים והאקלימים,בעוד שבדרום החם והלח שורר מזג אוויר טרופי ואפילו מונסוני בחודשי הקיץ  הרי שבהרי הצפון וברמה המרכזית שורר מזג אויר קר בחורף ואפילו מושלג בהרי הצפון שבגבול סין.

 

שני נהרות עושים דרכם דרך ארץ זו מהרי דרום סין וההימליה אל ים סין הדרומי שלחופיו משתרעת ויטנאם כולה. בצפון הדלתה של הנהר האדום שמאז שחר התרבות האנושית היה  מיושב ביצרני מזון  בשלבים הראשונים ביותר של מעבר חברת האדם משבטי נוודים ציידים לקטים לחברה של יצרני מזון, וכבר לפני  כשלושת אלפי שנה נוצרה באזורים אלו תרבות  עירונית וממלכתית.


נהר המקונג עושה דרכו מהרי ההימליה דרך סין,  בורמה, לאוס ,תאילנד וקמבודיה ונשפך אל ים סין הדרומי בדלתה העשירה  והפורייה בויטנאם. הדלתה של נהר המקונג הידועה  כל כך מסרטי המלחמה הרבים  היא אזור חקלאי עשיר בנתיבי המים שווקים צפים שהם מראות ייחודיים בפני עצמם.

 

חופי הים כבר היום הופכים לאזור נופש  מבוקשים ומתפתחים לתושבי  הארצות השכנות בעיקר דרום סין  וגם מארצות מרוחקות יותר כמו סינגפור טאיוואן מלזיה והונג קונג. הפנינה שבאתרי החוף הם הצוקים הקרסטיים שבמפרץ האלונג  שבצפון  כמעט בגבול סין ונמנים על אתרי הטבע של אונסק'ו.

 

מספר התושבים בוויטנאם 91 מיליון במגוון של 56 קבוצות אתניות, הרוב, 85% הם ה-khin או viet שהם צאצאי מונגולים שנדדו דרומה לפני כשלושת אלפים שנה. המרתק בוויאטנאם הוא פסיפס שבטי המיעוטים,  רובם חיים בצפון ההררי באזורי הגבול עם  סין ולאורך הנהר האדום, שבטים אלו הם  ה"צבע של ויטנאם" בשלל צבעי הלבוש והתכשיטים והם נקראים גם לפי צבעי הלבוש הססגוני של הנשים ( "המונג האדום" או השחור, כחול וירוק).

 

שווקי סוף השבוע הם מעבר להיותם אוטנטיים ביותר הם גם משמשים כאטרקציה לתיירים המגיעים לחופשה בויאטנם ומוכנים להגיע אל הצפון הרחוק שעדיין איננו כל כך נגיש  ונוח לתייר האירופאי מבחינת אמצעי התחבורה (רכבת לילה ותאים לא נוחים), בתי מלון, הארחה ועוד. שבטים אלו שחיים באמונתם האנמיסטית (פולחן הנשמות), ומקיימים הירארכיה שאמאניסטית, (ציות לשמאן רופא האליל שמשמש כמדיום עם כוחות עליונים וקובע את הסדר החברתי) משמשים מעבדה מוחשית לאורח החיים של חברות האדם בתקופות קדומות ביותר. מוצאם של שבטים אלו הוא מדרום סין , על אזורי המחייה   הפוריים שלהם השתלטו בני גזע הרוב בסין (האן) ובני ההונג,מונג. מאו וקארן נדחקו אל האזורים ההררים שבמדינות השכנות בעיקר וויטנאם בורמה  (מינאמר) וגם בצפון תאילנד. שאר מרכיבי האוכלוסיה הם בני הצ'אם שמקורם באיי פולינזיה ובני תרבות הקמר שהגיעו לויטנאם  ממערב מאזורי קמבודיה ותאילנד של היום. כל אלו מהווים קליידוסקופ מרתק של תרבויות, אמונות ודתות שמרכיב את אוכלוסיית ויטנאם.

 

ההיסטוריה של ויטנאם והרכב האוכלוסייה משתקף באופן  בולט ומעניין באמונות הדתיות הרווחות במדינה והשילוב ביניהן .אלף שנה של שלטון והשפעה סינית באזורי הצפון (הדלתה של הנהר האדום ועד הואה שבמרכז המדינה) הביאו את האמונה הדאואיסטית שעיקרה פולחן האבות עם שאיפה לחיי נצח באמצעות  טיפוח הנשמה  והגוף באורח חיים נכון. האמונה השנייה אותה הביאו הסינים זו תורת קונפוציוס שעיקרה סדר  חברתי שנובע ראשית לכל מהירארכיה משפחתית נוקשה מוקרנת גם למבנה החברתי ולסדר החברתי בחסדי  השמים, עיקרון נוסף בתורת קונפוציוס היא קדושת החינוך והלימוד לדרגה של מצווה עליונה ביחד עם כיבוד אב ואם. בדרום המדינה באזורי הדלתה של המקונג מחוץ  לאזור ההשפעה הסינית מתפתחות ממלכות מקומיות שמקורן  בקאמבודיה ותאילנד ותרבותן הושפעה רבות מהודו  ומהתרבות ההינדית, מקדשי אנגקור וואט הם הדוגמה הבולטת להתפשטות התרבות ההינדית אל הודו-סין. הבודהיזם שמקורו בהודו  הפך לאמונה הדומיננטית  בדרום ויאטנם ולמעשה רוב תושבי המדינה הם בודהיסטים עם אלמנטים חזקים מאמונות הדאו והקונפוציוס הסינים.

 

אי אפשר  להבין את ויאטנם המודרנית ואת אורח חייה היום מבלי להתייחס  למה שמכונה באופן כללי " מלחמת ויאטנם" במשך תקופה ארוכה  אי אפשר היה לנתק בין שתי המילים הללו שהיו באופן מובן מאליו כרוכות אחת בשנייה. במשך 600 שנה כמעט מאז נסיגת האימפריה הסינית במאה ה12 התקיימו בויאטנם מספר שושלות וממלכות בדרום ובצפון, באמצע המאה ה16 מתחילה חדירה של מעצמות אירופה מניעיה של חדירה זו כמו בהודו אפריקה או סין הם בעיקר כלכליים, אוצרות הטבע ומוצרים אקזוטיים ויקרי מציאות כמו תבלינים, תה, קפה וגם אבנים יקרות אלא שכאן  נתלוו למניעים אלו גם מניעים דתיים בעיקר של הצרפתים להנחיל את הדת הנוצרית על תושבי האזור, פעולות אלו עוררו התנגדות מקומית שבעקבותיה משתלטת צרפת החל מ 1870   על המדינה כולה.

 

בתקופת מלחמת העולם השנייה, מושבות צרפת הן תחת ממשל ווישי משתף הפעולה עם הנאצים ובעלת בריתם יפן. עם תום המלחמה מנסים הצרפתים לחדש את שלטונם ונתקלים בהתנגדות מחתרות מקומיות בראשות הו צ'י מין ויסוד הוויאט מין ולאחר מכן הויאטקונג. ב1954 סופגים הצרפתים תבוסה משפילה  כאשר אזור  ביין דיין פו נופל בידי  הוויאטמין. 

 

תבוסת הצרפתים  מובילה לוועידת ז'נבה, כאן נקבע הקו המפריד בין (קו רוחב 17) הצפון הקומוניסטי העצמאי לבין הדרום, שלטון דמוקרטי שנהנה מחסות אמריקאית. התקופה היא שיאה של "המלחמה הקרה" בארצות הברית המקארתיזם רואה  במדינת הצפון ובעלות בריתה סין ורוסיה איום ממשי על הדמוקרטיה המערבית ולאט לאט הופכת  מעורבותה של ארצות הברית להיות גלויה ומשמעותית ביותר. ב 1973 בפאריס ד'ר קיסינג'ר שר החוץ האמריקאי חותם על פינוי חיילי ארצות הברית מוויאטנם. סיכום המלחמה 58000 חיילים אמריקאים הרוגים(מאות חיילים נעדרים גורלם לא נודע עד עצם היום הזה) שני מיליון וויטנאמים  הרוגים וארץ הרוסה   ושסועה.

 

ב 1986 קורה תהליך דומה בסין ובויאטנם, דור מנהיגי מלחמות השחרור שדגלו בקומוניזם צרוף עוברים מן העולם, שתי הכלכלות עוברות תהליך דומה של ליברליזציה והפרטה , חיבור לגופים   ובריתות בינלאומיים, הכרה הדדית וקשרים דיפלומטיים מלאים עם ארצות הברית.

 

הכותב – עוזי לוין.

 

התקשרו עכשיו
03-5260011

צור קשר

מלא פרטים ונחזור אליכם בהקדם