יומן מסע- לילות לבנים

יומן מסע לסנט פטרסבורג ומוסקבה – לילות לבנים יוני 2017
11.06.2017
– נפגשנו בשדה התעופה בן גוריון, לא מכירים קצת חוששים..מי המדריכה? מי האנשים הנוספים? חלוקת אוזניות וקדימה לתור….טסים לרוסיה בטיסת אירופלוט
מגיעים לרוסיה לשדה התעופה פולקובו בסנט פטרסבורג, שם ממתינה מאשה, המדריכה המקומית החייכנית מזג אויר נחמד מקבל את פנינו עם קצת רוח אורירית…. יוצאים ישר לעיר הצארים והצאריצות- סנט פטרסבורג. נסיעה קצרה ואנו במלון פולקובסקיה גדול הממדים, מקבלים החדרים ונחים קמעה לקראת הלילה.
בלילה יוצאים לסיור יפהפה מואר, שטים בתעלות  פונטנקה ומואיקה מתרשמים מן הבנינים המוארים ביניהם "קתדרלת הדם השפוך" ע"ש אלכסנדר השני,  ארמון השיש שקיבל אורלוב מאהובתו קטרינה השנייה, הגשרים הקטנים והגשרים הגדולים. ממשיכים את הטיול באוטובוס עוברים ליד הקתדלרה ע"ש אייזק הקדוש ופסלו של ניקולאי הראשון, תיאטרון אלכסנדרינסקי המואר באור נגהות, ופסלה של קתרינה השנייה העומד מנגד ומסביבה הוגי הדעות, החכמים והמאהבים שליוו אותה לאורך כל ימי שלטונה. מגיעים לנהר הניבה וחוזים בפתיחת הגשרים מעל הנהר, כדי לאפשר לספינות הגבוהות לעבור, ברקע ההמנון של סנט פטרסבורג..מראה אדיר ומלא עוצמה .
יומן מסע- לילות לבנים
12.6.2017
יום המחרת מוקדש לסיור נוף וארמונות, טיול רגלי בגני  פטרהוף הנפלאים המזרקות המיוחדות ואלפי סילוני מים שפועלים ללא חשמל, בשיטת הגרויטציה ואיך אפשר בלי קצת שירותים….. ואופס.. איפה מיכאל? נעלם האדמה בלעה אותו מחפשים.. לא מוצאים קוראים לו במכשירי השמע.. אין קול ואין עונה, אבל, סומכים עליו שיגיע לנקודת המפגש…    מטיילים והולכים בגן  הנפלא, עם המזרקות והפסלים וקצת נרטבים כמו ילדים. פארק ענק למעלה מ-6000 דונם למרגלות ארמונו של "פטר הגדול. סוף סוף נמצאה האבדה – מיכאל ממשיכים…  מרחפים בנהר עם רחפת מהירה.
חזרנו לעיר נוסעים לבית הכנסת הכורלי הגדול  ששופץ ע"י משפחת ספרא הנדיבה ב-2003 מתרשמים…מתרגשים, שרים את התקווה  והולכים לטעום משהו.. חלקנו פושטים על   קפה "סטולה" קפה ופירוגי, שעושה לנו טוב על הנשמה ונותן לרגליים רגיעה.
ממשיכים ומגיעים לביקור במצודת פטר ופול. גשם חזק ורוחות מקבלים את פנינו על האי הראשון שהקים פטר הגדול.. אנחנו בורחים לתוך הקתדרלה, שם קבורים כל הצארים (שושלת רומנוב) מפטר הראשון ועד ניקולאי השני, שקבור בנפרד משנת 1997,לאחר שהובא לקבורה מלכותית, בהוראת הנשיא ילצין. בדרך חזרה אל האוטובוס אנחנו רואים את פסלו הגדול של פטר הגדול.. (תרתי משמע) 2.04 מ'  ראש קטן גוף ענק פרופורציות קצת מעוותות.. האם הייתה לו מחלה? האם זו הייתה הביקורת של האומן המפסל? מגיעים למלון לארוחת ערב ולמנוחה לקראת הימים העמוסים שיבואו.
13.6.2017
יום שלישי פעמיים כי טוב…היום  מסיירים בארמון החורף "הארמיטז' " הולכים והולכים עד שנגמרים, אך נשאר רושם אדיר מהארמון הענק מנהר הנייבה שלרגליו וככר המלוכה שלצידו.
בהמשך יוצאים להרפתקה בעקבות רספוטין בארמון המדהים של  משפחת יוסיפוב. שם פוגשים את דמותו  ואת דמויותיהם של פליקס, דימיטרי, סוחוטין הרופא לזרוב  וכל הקושרים. שומעים במתח את הסיפור המדהים שעולה על כל מציאות…
בערב יוצאים לבלות בבלט נפלא של צ'יקובסקי –"אגם הברבורים" שמתקיים בארמון אלכסנדרינסקי המרשים ביופיו,עוד מאמצע המאה ה-19.
יומן מסע- לילות לבנים
   
14.6.2017
היום נוסעים מזרחה מחוץ לעיר  אל ארמון הקיץ שנמצא בצארסקויה סלו – כפר הצאר או בשם השני העיר פושקין. את פנינו מקבלת תזמורת ב"הבה נגילה" מייד חוברים  למעגל ורוקדים יחד עם יפנים ותיירים שנקלעו למקום.. מבקרים בארמון יקתרינה הכחלחל עם חדרי השרד שבנה רסטרילי, ובהמשך סיור בגן הנפלא. מרחוק רואים את "האגם המוזהב" הפבלות והארמיטאז' הקטן שם באמת נערכים "החיים האמיתיים".
חוזרים לעיר היפה ויוצאים לשייט תעלות …העיר ניגלת לנו בכל תפארתה מזג האוויר מצוין קריר ונעים ואנחנו מתודלקים עם קצת וודקה שטעמנו….
בהמשך מסיירים בקתדרלת קאזאן המיוחדת, נחשפים אל האיקונוזטזיס המרשים ואופי התפילה המיוחד של הדת הפרבוסלבית המקומית. בחוץ מצטלמים על יד עצי הלילך הסגלגלים שמפיצים ריח משכר, ומתרשמים מפסליהם של הפילדמרשלים קוטוזוף וברקלי דה טולי מנצחי המלחמה נגד הצרפתים 1812-14.

ממול נפרש לפנינו רחוב נייבסקי הנפלא רוצים עוד ועוד.., אבל אין די זמן  צריך גם לאכול ולנוח לקראת הלילה. בדרך למלון אנחנו מבקרים באנדרטת הגיבורים של מלחמת העולם השנייה – 900 ימי המצור הנורא.
בערב רובנו יוצאים למופע פולקלור מהנה של להקת הקוזקים הנפלאה מלאת המרץ.

15.6.2017
יום חמישי…אוכלים מוקדם וטסים למוסקבה לעיר הגדולה…נוחתים בשדה התעופה "שרימטיבו" ופוגשים את דאשה המדריכה המקומית. מוסקבה מקבלת את פנינו בגשם זלעפות, במזג אויר קריר ובפקקים.  מעבירים את הפקקים במשחקי חברה וחידונים לבסוף מגיעים לסיור פאנורמי בעיר. יורדים בכיכר האדומה ומתרגשים..המוזוליאום של לנין, קתדרלת ואסילי הקדוש עם הבצלים הצבעוניים, סימן ההיכר של רוסיה, הפסל של מינין ופוז'נין משחררי 'שבט רוס' מידי הפולנים.
הגשם פסק…ומייד ממשיך ומתחזק… אנחנו בורחים  לכלבו "גום" לנוח ולטעום מעט. המוצרים והמחירים להסתכלות בלבד, אך בהחלט חגיגה לעיניים.
נוסעים לבית הקברות  נובודיביצ'י- "בית הקברות של החיים" שם קבורים באופן ייחודי הסלבראטיס הרוסיים, רקדנים, סופרים, מדענים ולוחמים ועד הנשיאים כמו חרושצ'וב וילצין! והאחרונים גנרל לבד ואשת גורבצ'וב הנשיא לשעבר.
מסיימים את היום הארוך ב"משכן האילים" – מלון בורודוני- מלון בוטיק המשחזר בחדריו את המלחמה בנפוליון ובצרפתים
16.6.2017
היום יום שישי .. היום נוסעים  למתחם הקרמלין האדיר, שבו השלטון שזור יחדיו עם המרכז דתי –פולחני-מלכותי. נכנסים מ"גן אלכסנדר" המטופח צופים בהחלפת המהשמרות ליד קבר החייל האלמוני. עולים לגבעת הקרמלין ולמרגלותנו פרוש נהר מוסקבה..  מתרשמים מהפעמון הענק  שנסדק- הפנטזיה של הקיסרית אנה, ומהתותח הענק שלא ירה- הפנטזיה של יורש העצר פיודור הראשון (הבעל של אירנה מ"צרצינו"). מסיירים במוזיאון הנשקייה,שם אצור חלק נכבד מאוצרות רוסיה ההיסטורית וצופים בגולת הכותרת – ביצי פברז'ה המוצגות לנו במלא הדרם ומחירם לא יסולא  בפז..
ממשיכים את הסיור היומי במדרחוב הצבעוני "סטריי ארבט"- רחוב ארבט הישן קצת קפה וטעימות.. וחוזרים אל המלון למנוחה קצרה

אחרי קבלת שבת וארוחת ערב יוצאים למופע המרהיב של KOSTROMA SHOW

יומן מסע- לילות לבנים
17.6.2017
שבת יום מנוחה.. מי נח..?!  פותחים את היום "בגשר האוהבים" זוגות זוגות מצטלמים ומצלמים את הגשר, את המנעולים ואת האהבות המונצחות שם לעולם!? וממנו ממשיכים לגלריית טריטיקובסקייה, שם חווים ורואים את האומנות הרוסית במיטבה.
ומשם נסיעה לפארק קולומונסקויה בו שוחזר צריף העץ (ללא דבק ומסמרים של אלכסיי אביו של פטר הגדול) ולפארק צרצינו "סיפור אהבה של קתרינה הגדולה לאדמה בוצית שחורה" שם היא בנתה את בית הקיץ האהוב שלה.  הזדמנות נפלאה שלנו לראות עשרות חתנים וכלות על שמלותיהם וחליפותיהם מנציחים בהתרגשות את היום המיוחל. ברקע מזמרות מזרקות בנעימות קלאסיות מוכרות ואנו נחים קמעא על ספסלים בצדדים ורוצים עוד ועוד…

חוזרים למלון למנוחה קצרצרה אחרי ארוחת הערב יוצאים לערב ארוך ומרתק שכולל מופע ווקלי בגלריה מדהימה ולאחריו סיור לילה צבעוני בעיר המוארת: מתרגשים מההשתקפות של מנזר נובודיויצ'י  במים ונהנים מהשקט והרומנטיקה שהיוותה השראה לציקובסקי בהכנת היצירה "אגם הברבורים".

ממשיכים לכיכר האדומה המוארת וזוהרת כבחורה ביום כלולותיה.. האוטובוס מטפס לגבעת הדרורים שליד האוניברסיטה לתצפית על העיר ואנו מצטרפים למאות האופנוענים עם הכלים המשונים והמיוחדים,
בדרך חזרה עוברים דרך הסיטי החדש והענק השעה כבר אחרי 1:30 עייפים…כבר לא כך? חוזרים למלון בשעה 2:00  חייבים קצת לישון…

18.6.2017
בוקר טוב..  היום יוצאים ליום הניצחונות…מבקרים בפאנורמה ענקית והמרשימה  המתעדת לפרטי פרטים את הקרב בבורדינו ב-7-6 ספטמבר 1812, קרב שבעצם עצר את הצרפתים במסעות הכיבוש שלהם. מרחוק רואים את  נפוליון דוהר על סוסו ובהרים עומד הפילדמרשל קוטוזוב..
ממשיכים למוזיאון הניצחון של מלחמת העולם השנייה בפוקלונה גורה "הר ההשתחוות" במוזיאון המרגש נחשפים למצור על לנינגרד כשברקע שומעים את ההפצצות והיללות של האזעקות וקולו הדרמטי של יורי לויטן השדרן המיתולוגי היהודי שמכריז על הפסקת המצור.. ולאחריו הקרב האסטרטגי על מוסקבה, והקרב הקשה על סטאלינגראד, וקרב הטנקים הגדול בהסטוריה "קרב קורסק", הכיבוש של ברלין והצבת הדגל על הרייכסטאג… תם הקרב…אנחנו מטפסים במדרגות  ל"היכל התהילה" עד שנגמרת הנשימה.
לפני כן עוברים בפסל "טרגדיית העמים ובבית הכנסת  החדש.
בצהרים נוסעים ל"מוזיאון" "קניון אירופה",ושם שומו שמיים,,, יוצאים עם חבילות יוניקלו.. ועוד.. עושים סבוב אחרון בקניון למלא קצת את הקיבה וקדימה לסיור חוויתי ומיוחד במטרו מהיפים בעולם של מוסקבה .. במדרגות הנאות תקלה איומה.. צווחה… ואוי… אנה שלנו נפלה אני רצה במהירות למטה ומגלה שהמדרגות נעצרו ואנה על רגליה והיא בסדר מכה יבשה אני נושמת לרווחה…

עכשיו נערכים כמו במסדר צבאי כולם בשורה שועטים לתוך הקרון ובהינתן האות נפלטים ממנו…תמונות מרהיבות ויטראז'ים, תחנת קוסומולסקיה המנציחה את תנועות הנוער הרוסיות שחפרו את המחילות למטרו, ותחנת קייבסקיה- המנציחה את היחסים החשובים עם קייב שהיום היא אויב.. צחוק הגורל..והכל בסדר מופתי נקי,יעיל …אנשים רצים מתחת לאדמה כאילו אין מחר. זהו  עברנו בשלום!
חוזרים למלון… חלק רוצים ל'שפר עמדות' בנושא הקניות ואנחנו מחליטים להביא את המהדרין לקניון שכונתי מהצד השני של המלון.. אני מחליטה לחזור ברגל למלון ומשפחת חמו מצטרפת אלי.. לאן לא ברור .. הולכים קצת לאיבוד אבל מוצאים את הדרך חזרה…  
19.6.2017
יום אחרון.. היום יוצאים מהמלון ב8:30 בדיקה אחרונה בחדרים חלוקת דרכונים מבט אחרון ב'משכן האילים' ואנו דוהרים צפונה ממוסקבה לעיירה "סרגיי פאסד" (זגורסק, בעת הקומוניזם) כדי להכיר מקרוב  את המרכז הדתי- פולחני,  של הרוסים. מקום בו חיים כיום כ-300 נזירים, והוא משמש להכשרת העתודה הדתית. מבקרים במנזר בקתדרלות מתבוננים בהשתאות בטקסים הרוחניים של הנצרות הפרבוסלבית שותים קצת מים קדושים ואנו בדרכנו למוסקבה לשדה התעופה. בדרך עוצרים בקניון מקומי לקפה וגלידה ומילוי מצברים לפני הטיסה. מגיעים לשדה  ב15:30 בדיוק בזמן. עוברים את הבדיקות כמו כול דבר טוב גם זה נגמר.. מחזירים האוזניות.. וחוזרים בכייף לארצנו הקטנטונת אך החמימה ומלאת האירועים..
תודה רבה לצלמים המחוננים על התמונות הנדירות.
מקווה שנהניתם, נשארו החוויות, התמונות, המתנות והעיקר הבריאות………….שלכם,
בתיה מאיר

צור קשר

מלא פרטים ונחזור אליכם בהקדם