אוסטריה – פנינת נוף וטבע

טיול באוסטריה – פנינת נוף וטבע בין הרי האלפים

טיול מאורגן המסתיים ב אוסטריה משאיר טעם וניחוח של רצון לראות עוד… שלא ייגמר. הנופים  המהממים, מרבדי ירוק העז הבלתי נגמרים, הפסגות המושלגות והמשוננות הנישאות מעל, הקרחונים השייכים לנוף קדומים  ואזור האגמים הקסום.
לא בכדי רבים נוטים להגדיר את אוסטריה כמדינה  בעלת הנופים המרהיבים באירופה ומטיילים רבים אינם שבעים מיופייה ופוקדים אותה שוב ושוב.
אוסטריה נהנית מתיירות בכל עונות השנה. תיירות החורף שמאופיינת בעיקר בחופשות סקי כשהכל סביב עוטה לבן, אך לא פחות מבקרים  מגיעים בימי הקיץ לפקוד את חבל הטירול והכפרים הקסומים היושבים על שפת האגם ולאורך הנחלים הזורמים.  אחד המקומות בהם נבקר בטיול המאורגן של רימון היא זלצבורג (מבצר מלח בתרגום חופשי),  – עירו של מוצארט,  ואזור האגמים – זלצקמרגוט שבו פזורים 76 אגמים בצבעי טורקיז  הנושקים למורדות האלפים האוסטריים.

המדינה הקטנטנה הנושקת בגבולותיה ל-7 מדינות שכנות וללא מוצא לים, הייתה עד קרוב לסיומה של מלחמת העולם ה-1 קיסרות רבת עוצמה שחלשה על שטחים ניכרים של אירופה לאורך כ-700 שנה בהנהגת השושלת  לבית  משפחת האבסבורג.  בשנת 1519 התפרש שלטונו של קארל ה-5 מאוסטריה ועד ספרד, מאוחר יותר התפצלה השושלת  לאוסטרית וספרדית.

את מערב אוסטריה נהוג לכנות ה"מנוע" של התיירות האוסטרית, ולא בכדי. בטיול המאורגן נראה כיצד הטבע חנן את חבל הארץ הזה בנופים קלסיים של הרים גבוהים, שלמרגלותיהם משתרעים אגמים וכפרים ססגוניים. בכפרים בקתות עץ מוקפות בים של ירק ופרחים צבעוניים, ובשדות רועות פרות, שהפעמונים התלויים להן על צוואריהן מהדהדים, כאילו רק כדי להעיר אותך מחלום מתוק על פסטורליה אירופית טהורה.

טיול מאורגן באוסטריה של רימון בחבל הטירול הנמצא במערב אוסטריה הוא ממש חגיגה של טבע ונופים עוצרי נשימה. בין ההרים מתפתלים קרחונים ולמרגלותיהם זרועים אגמים  קטנטנים. מול היופי הנשגב הזה שוכחים מצרות היום יום ולא נותר אלא להתבונן בחדווה במצוקי הגרניט המצופים בלובן הבוהק. בין ההרים שוכנת אינסברוק, (בגובה 600 מ' מעל פני הים) בירת חבל טירול, שמשלבת את המסורת האלפינית עם התיירות והספורט. באינסברוק שוכנים זה לצד זה אדריכלות הברוק לצד מתקני סקי מעולים שנבנו בשביל אולימפיאדות החורף של השנים 1964 ו-1976. תושבי העיר ורבים מהתיירים הבאים לפקוד אותה הם חובבי ספורט מושבעים שנהנים ממגוון רחב של פעילויות, כמו סקי אלפיני, סנו-בורדינג, וספורט הקרח. השילוב בעיר זו בין ישן וחדש הוא די מרתק. בתיה הציוריים ממוקמים בדיוק על מפגש עמק הנהר אין _(INN) והשבר הגיאולוגי של סיל (SILL). וסביב לה פסגות נישאות אל מעל לעננים. אינסברוק מרוחקת  כ-5 שעות נסיעה מוינה וכשעת נסיעה ממינכן הגרמנית  שמצפון .

בכל רחבי חבל הטירול  640  פסגות הנישאות מעל 3000 מ' והם חלק  משרשרת הרי האלפים המכסים מעל 60% משיטחה של אוסטריה. בטיולי הקיץ הרבים באזור ניתן גם להעפיל לתצפיות מרהיבות בקרוניות הרכבל ולנשום אוויר פסגות.  בעונת החורף  משמשות הקרוניות הללו את הגולשים  המציפים את אוסטריה באתרי הסקי הנחשבים לטובים באירופה.  מאינסברוק דרומה מובילה הדרך לאיטליה דרך גשר אירופה שהוא החוליה המקשרת  בין צפון אירופה לדרומה.
כאשר מביטים בנוף השלו והרגוע , קשה להאמין שבעבר התרחשו כאן מלחמות רבות כולל הנוראה מכולן –מלחמת העולם השנייה. בשנת 1938 הציע הקנצלר של אוסטריה לקיים משאל עם לגבי סיפוחה של אוסטריה לגרמניה השכנה. היטלר לא חיכה לתוצאות המשאל, שלח את צבאו לאוסטריה והכריז על סיפוחה של אוסטריה (אנשלוס) לגרמניה, והפיכתה לגליל בשם "אוסטמארק". הסיפוח (למרות הכחשותיהם הנמרצות של האוסטרים עד לשנים האחרונות), התקבל בהתלהבות על ידי מרבית התושבים, והיה מלווה בהתפרצויות אנטישמיות אלימות. במהלך המלחמה  הייתה אוסטריה שותפה גם שותפה  לזוועות שעוללו הנאצים כלפי היהודים.
קשה לעכל שכאן מול כרי דשא הבוהקים בשלל  גווני ירוק נטבחו יהודים. הדם נספג מול האווירה המנומנמת משהו של האזור,  ואפילו צלילה הצורמני  קמעה של השפה הגרמנית נשמע רך יותר כשהוא מתנגן בשירת ה"יודל" מפי הזמרים המקומיים.

היום אוסטריה חברה באו"ם ומארחת ועידות בין-לאומיות רבות. הבולטים מבין מנהיגי המדינה היו ברונו קרייסקי, שעמד בראש המפלגה הסוציאליסטית במשך 16 שנים, וד"ר קורט ולדהיים, מזכיר האו"ם לשעבר, שעלה לשלטון בשנת 1986. מינויו של ולדהים עורר גל של מחאות וביקורת בכל רחבי העולם, שכן מסמכים סודיים מטעם הוועדה של האו"ם לחקר פשעי הנאצים הצביעו על כך שוולדהיים היה במלחמת העולם השנייה קצין מודיעין בכיר והוא הואשם ברציחתם של אלפי פרטיזנים יוגוסלביים. בשנת 1992 נבחר תומס קלסטיל, לקנצלר אוסטריה ובנאום שנשא בישראל בכנסת בשנת 1993 הודה בפשעי העם האוסטרי כלפי היהודים, וביקש את מחילת הניצולים וצאצאיהם.
למרות ואולי בגלל הכתם שבעברם , כשמטיילי רימון מבקרים ברחבי הארץ היפה כל כך ובעיקר באזורים ההרריים, האוסטרים מתגלים כמסבירי פנים וידידותיים להפליא.
רבים מתושבי האזור עונים על הסטריאוטיפ האוסטרי: נשים לבושות ב"דירנדל", חצאית קפלים ארוכה שנלבשת עם סינר מסורתי ומצנפת, וחולצות עם שרוולים תפוחים. הגברים עוטים ז'קטים חסרי צווארון, כובעים ירוקים ומכנסיים קצרים.

בתחילת הקיץ עולים הרועים לכרי המרעה האלפיניים עם הבקר וחיים בבקתות קיץ. לכבוד הגעתם כמו גם עזיבתם של הרועים מתקיימות חגיגות. בחגיגות אלה עונדים על הבקר פעמונים כבדים וקישוטים לראש. טקסים חקלאיים מוצאים ביטוי בפסטיבלים הרבים שנערכים במשך השנה. לעתים הם כוללים מסורות עתיקות כמו לבישת מסכות וצלצול פעמונים, יודל וקרן אלפים. ההיאבקות האלפינית, שבה המתמודד צריך להצמיד את שתי כתפיו של היריב לקרקע באותו זמן, אף היא חלק מהפסטיבל.
מערב אוסטריה הוא אזור אתרי הסקי ומקום משכנו של הגרוסגלוקנר (Grossglockner), ההר הגבוה ביותר באוסטריה (3,797 מטרים) ושיאו של רכס הרי הטאורן. לאלפיניסטים היה הגרוסגלוקנר מאז ומתמיד יעד לכיבוש. כבר בשנת 1800 ארגן הבישופ סלס רפרשידט את הטיפוס הראשון אל ההר.

גרוסגלוקנר ההר הגבוה באוסטריה

50 שנים אחרי כן כבר העפילו לפסגה 100 מטפסים בכל קיץ, וכיום כשמזג האוויר נאה, נראה קהל די גדול על הפסגה.
הגרוסגלוקנר נכלל בשמורה הואה טאורן (Hohe Tauern). ברכס הקרח המסיבי הזה, כאן במרכז אירופה, מצויים חיות וצמחים שהסתגלו לתנאים הקשים של הסביבה. במהלך הנסיעה להר יש תחנות עצירה רבות המאפשרות לצפות על החיים שבגבהים ולהתרשם מהם, ומצמחים כמו אדלווייס, נוריות, גנציאנה, כלניות, דפנה, חמשן ובכור-אביב.

אוכלוסיית חיות הבר די דלילה באוסטריה. יעל האלפים (Ibex), צפיר האלפים (Chamois), מרמיטות ואיילים, עדיין שוכנים כאן, אולם דובים, שבעבר חיו פה בשפע, מעטים מאוד כיום. האדלווייס, הפרח הלבן שהוא סמלה המסחרי של אוסטריה, גדל רק באזורים הרריים ומרוחקים, והוא נמצא היום על פי דיווח ה-WWF (World Wild Foundation) בסכנת הכחדה. הגורם העיקרי להיעלמותו של הפרח הוא שיטות הציד של הציידים האוסטריים. הללו מפזרים זבל כדי לגרום לצמיחתו של עשב, שיביא למשיכתן של חיות, אך כתוצאה מכך נכחד האדלוויס.

גורמים נוספים הם החקלאות וההתפתחות העירונית שמחסלים את אזורי המחיה הטבעיים של הצמח.
במיתחם שמורת הטבע הואה טאורן נמצאים גם מפלי המים הגבוהים באירופה – מפלי הקרימל הנופלים ב-4 מפלסים מגובה של 370 מ' ומהווים מוקד תיירותי מוביל. בעונת החורף קופאים המפלים והמראה מלבב עוד יותר.

מרבית שטחה של אוסטריה, המשתרעת על פני כ-84,000 קילומטרים רבועים, הוא הררי. האלפים האוסטרים (שאורכם 1,200 קילומטרים) מתמשכים לאורך 500 קילומטרים. באלפים האוסטריים מבחינים בין האלפים הצפוניים הבנויים סלעי גיר, האלפים המרכזיים הבנויים סלעי יסוד והאלפים הדרומיים שאף הם בנויים סלעי גיר. בין האלפים הצפוניים פזורים אגמים רבים הסמוכים זה לזה. האגמים הללו מצויים באזור זלצקמרגוט (Zalzkammergut), שבזכותם הפך להיות לאזור תיירות מבוקש. רכסי ההרים מגיעים בזלצקמרגוט לרום של 2,900-3,000 מטרים. הנופים במקום, שקיבלו את הכינוי "גן עדן עלי אדמות", הם מרהיבי עין. הירוק שולט בכל מקום, ופסגות מושלגות משמשות תפאורה מדהימה לערים, לכפרים עם בקתות עץ, לטירות ולארמונות מפוארים, זכר לפארה של הקיסרות ההבסבורגית.

כפי שהשם זלצקמרגוט מעיד, האזור היה אתר עיקרי לכריית מלח, ה"זהב לבן", שהעניק למקום רווחה רבה, על גדות אגם האלשטאט, אחד מני רבים באזור, ולמרגלות הר זלצבורג, המתנשא בשיפוע תלול מגדות האגם, שוכנת העיירה האלשטאט, שההיסטוריה שלה מגיעה 4,500 שנים אחורה. מכרות המלח של העיירה היפיפייה נחשבים לעתיקים בעולם. בעבר כרו בהם כמות מלח כה גדולה, עד שבתקופת הברזל נקראת תקופה שלמה על שם העיר (800-400 לפסה"נ). העיר המרכזית בזלצקמרגוט היא באד אישל, עיר מרפא ונופש מפורסמת.

המלח הוא  גם מקור שמה של העיר זלצבורג, בירת מחוז זלצבורג, ומקור שמו של נהר הזלצאך, שלוחה של הדנובה, שעל גדותיו שוכנת העיר. הזלצאך שימש במשך מאות שנים כעורק תחבורה ראשי להעברת מלח לצורכי מסחר. השילוב שבין הארכיטקטורה הטבעית לבין זו שיצר האדם משווים לזלצבורג מראה קסום במיוחד. הנוף ההררי של העיר משמש רקע לאדריכלות המרשימה שבה, אותה היא חייבת לבישופים ששלטו במקום במאות ה-17-18, ולאדריכלי העיר שהושפעו מהרנסנס האיטלקי ובנו בסגנון הברוק.

העיר מתחלקת לשניים: גדת הנהר השמאלית שם שוכנת העיר העתיקה, שכולה מעין מדרחוב אחד גדול, והעיר החדשה בגדה הימנית שם מצויים מרכז העסקים ומרבית בתי המלון.
אחד המקומות היותר מפורסמים בזלצבורג הוא גני מיראבל (יפה נוף), שם צולמה סצנה מהסרט "צלילי המוסיקה". הגנים סובבים את ארמון מיראבל, שבנה הארכיבישוף וולף דיטריך בשנת 1606 כמתנה לפילגשו סלומה אלט. בגנים שוכן גם בית העירייה, שבו נערכת חתונה בכל רבע שעה בערך, וזוגות רבים של חתן וכלה מוסיפים חן למזרקות ולפסלים המתארים נושאים מהמיתולוגיה היוונית.על העיר כולה חולש מבצר הוהנזלצבורג מן המאה ה-11. מהמבצר, אליו ניתן לעלות ברכבל ולערוך תצפית פנורמית על העיר ועל הנוף המגוון שהיא מציעה.
בכל מקום בעיר חשים את נוכחותו של המוסיקאי וולפגנג אמדאוס מוצרט, שנולד בעיר בשנת 1756. הוא אמנם חי רק 35 שנים, אך השפעתו ניכרת בכל מקום. בית הולדתו של היוצר כמו גם בית מגוריו בתקופה מאוחרת יותר הפכו למוזאונים. בעיר הוקמה אקדמיה למוסיקה, ה"מוצרטאום", ששמה לה למטרה לשמר את המוסיקה של מוצרט. במרכז העיר, בכיכר מוצרט, מוצב פסל של המוסיקאי. גולת הכותרת של הפעילות המוסיקלית היא הפסטיבל הלאומי של זלצבורג שנערך כאן בקיץ, והוא המפורסם בפסטיבלים הרבים של אוסטריה. במהלכו מנגנים, איך לא, את לחניו של הגאון. כדי להשלים חוויה מוצרטית של כל חמשת החושים, אפשר ליהנות משוקולד ומליקר הקרויים על שמו ומאכלסים חנויות שלמות בעיר.

בעונת הקיץ ובימים חמים בפרט, מומלץ לערוך סיור בגנים היפים ובמזרקות של ארמון הלבורן (Hellbrunn), הנמצא כארבעה קילומטרים דרומית לעיר העתיקה של זלצבורג. זה המקום ליהנות משעשועי המים שתכנן במאה ה-16 הארכיבישוף והנסיך מרקוס סיקיטוס, שנהג להשקות את אורחיו ביין, ואז כדי לעוררם, הפעיל עליהם במפתיע את המזרקות.
חבל קרינתיה היא המחוז הדרומי ביותר באוסטריה וגובל בסלובניה ואיטליה. זהו האזור השימשי ביותר באוסטריה המתגאה ב- 2000 שעות שמש בשנה וכמויות משקעים נמוכות יחסית לממוצע במדינה. בקרינתיה יותר מ- 200 אגמים (בנוסף למקווי מים קטנים נוספים) הידועים במים הזכים והצלולים שלהם, באיכות הראויה לשתיה. היא זכתה בשנת 2008 בפרס אירופה לאיכות הסביבה European Environment Award בזכות ההקפדה הרבה על איכות הסביבה והשימוש במוצרים "ירוקים" מן הטבע.

ל- 44 אגמים בחבל חופי רחצה מסודרים ויתרונם הגדול הוא שטמפרטורת המים גבוהה מאשר בחבלים האחרים במדינה. בקיץ מגיעה הטמפרטורה באגמים ל- 26-28 מעלות צלזיוס, מה שהופך את האזור לגן עדן לחובבי רחצה וספורט ימי לסוגיו. סוף כל סוף תוכלו להתרחץ באגמים מבלי להפוך לקרחונים משקשקי שיניים. לכל אגם יופי וקסם משלו. האגמים הגדולים ביותר בחבל הם אגם וורתר Worthersee, שהוא גם הפופולארי ביותר, אגם מילשטאטר See Millstatter, המכונה "אבן החן של קרינתיה" ואגם אוסיאכר Ossiacher See.  אגם קטן יותר, אך מרהיב ביופיו הוא האגם האלפיני הגבוה וויסן Weinssen See הצר והארוך, הנראה כמו פיורד. לאגם מים בצבע טורקיז מדהים ובשעות הבוקר והערב מימיו כמו מראה, משקפים את הגבעות הירוקות המזדקרות בחלקו המזרחי.

על שפת האגמים עיירות נופש ציוריות ותוססות בקיץ, שופעות פסטיבלים, אירועים, פעילויות לכל המשפחה ואטרקציות.  לאורך האגמים שבילי טיול ברגל ברמות שונות. אפשר לשוט במעבורות לנקודות מוצא שונות של שבילים ולחזור ברגל או באופניים. מלבד אגמים יש בחבל גם  נהרות האידיאליים לדיג, שייט בקאנו או ראפטינג.

ווינה הבירה ממוקמת בצידה המזרחי של אוסטריה ,  אפשר לבלות ימים ושבועות בסיורים. כנסיות וארמונות מלכותיים שהם פנינת אדריכלות, פארקים רחבי ידיים ומספר רב של מוזאונים מאכלסים את העיר.

אחת האטרקציות הגדולות של וינה היא ארמון שנברון, שהיה ארמון הקיץ של בית הבסבורג. הארמון הוקם על ידי פישר פון ארלך, לבקשתו של לאופולד הראשון שרצה לבנות את הארמון "הכי גדול באירופה" סביב מעיין שנברון שנובע במקום. פון ארלך החל לבנות במלוא המרץ, אולם בשלב מסוים לא נמצאו הכספים שנדרשו להקמת מבנה גדול עד כדי כך, והבנייה הושלמה בשנת 1,700 בממדים קצת פחות גרנדיוזיים. בין החדרים הרבים בארמון נמצא חדר המראות שבו ניגן מוצרט בשנת 1762 את הקונצרט הראשון שלו בפני מריה תרזה ומשפחת המלוכה, והוא בן שש שנים בלבד. כ-1.6 מיליוני תושבים מאכלסים את וינה מתוך 8.2 מליוני התושבים באוסטריה כולה.

כ-97% מתושבי המדינה הם ממוצא גרמני, וכ-96% מהם נוצרים. וינה ודרום מזרח המדינה הן בעלות האוכלוסייה המגוונת ביותר.

אופיים של האוסטרים, על פי עדותם של בני המקום, שונה בכל אחד ואחד מתשעת מחוזות המדינה. על אופיים של הווינאים ניתן לעמוד במיוחד בהויריגנים – טברנות יין ייחודיות לווינה ולמזרח אוסטריה. מגישים שם לקהל יין מן הבציר החדש של השנה, שבאופן רשמי הגיע לבגרות ביום סנט מרטינס, ה-11 בנובמבר. היין ממשיך להיות "הויריגן" רק עד לסוף שנתו הראשונה, ואז הוא הופך ל"אלטה" (ישן).

מסורת ההויריגן החלה בשנת 1784 כשהקיסר ג'וזף השני הרשה לכורמים למכור את תוצרתם. רק פונדקים המוכרים יין חדש שיוצר מן הכרמים שלהם יכולים להתהדר בשם הויריגן. כדי לפרסם את דבר קיומו של ההויריגן תולים בחזיתו ענף אורן, לרוב מקושט בסרט אדום או לבן.

באוסטריה יש כ-30,000 יצרני יין, המייצרים יחד 36 מיליוני ליטרים של יין בשנה. 83% מהם יין לבן.

הדנובה, היא הנהר השני באורכו באירופה (2,850 קילומטרים), והיא זורמת בחלקה המזרחי של אוסטריה – אחת משמונה מדינות שבהן היא עוברת. הדנובה חולשת על אזור מזרח אוסטריה כולו, והיא הייתה עורק החיים שהביא לאזור עמים רבים ותרבויות שונות החל מתקופת האבן הקדומה. החשיבות ההיסטורית של עמק הדנובה כפרוזדור בין מזרח אירופה למערבה ולים השחור, הבטיחה תחרות מתמדת על האזור.

אדמת עמק הדנובה היא האדמה הפוריה ביותר באוסטריה. הודות לאקלים הנוח ולאדמות הפוריות גדלים לאורך הנהר פירות, וטרסות גפנים משתרעות עד לפריפריה של וינה. (ואגב, הדנובה, שכה התפרסמה בצבעה הכול בזכות "הדנובה הכחולה" של יוהאן שטראוס, אפורה באיזורים מסויימים, בשל זיהום המים…)

עמק הווכאו (Wachau), כ-80 קילומטרים מערבית לווינה, הוא אחד המקומות היפים ביותר באזור מעבר הדנובה. עיירות קטנות וציוריות שוכנות בין מדרונות מיוערים הצבועים בירוק עז, וסביבן כרמים. מצודות ומנזרים חולשים על האזור וצריחי כנסיות מבצבצים מכל עבר. בין כל אלה זורמת לה הדנובה.

אחת העיירות הבולטות ביופיין בעמק הווכאו היא דורנשטיין. העיירה הציורית מונה כ-2,000 תושבים בני מזל, שיכולנו רק להתקנא בהם. כבכל האזור יש בדורנשטיין טרסות הנטועות כרמים, ובקיץ נערכות בה חגיגות בוצרים. בשולי העיירה, על ראש הר, מצויה מצודה מן המאה ה-12 אשר ריצ'ארד הראשון (לב ארי) מלך אנגליה, גיבור מסעי הצלב, הוחזק בה כעציר במשך שלושה חודשים, בשנת 1193. פשעו של המלך היה העלבת קיסר אוסטריה ליאופולד החמישי. ריצ'רד הראשון נתפס ונעצר למרות שעטה תחפושת במהלך מסעו באוסטריה, בדרכו הביתה מארץ הקודש. שחרורו הושג רק לאחר תשלום עצום של כ-35,000 קילוגרמים של כסף.

במסלול הטיולים המאורגנים לאוסטריה משלבים לרוב גם ביקור בחבל באווריה שבגרמניה הכולל את מינכו, פוסן, זיפלד,  טירת נוישוינשטיין, קן הנשרים ועוד.
• טיול מאורגן באוסטריה הוא חוויה אדירה של טבע ונוף משולבת בניחוח של היסטוריה בת מאות ואלפי שנים.

כתב : עמי סביון – מדריך טיולים ברימון.

 

03-5260011

מידע נוסף
מידע נוסף

מאמרים על אוסטריה

צור קשר

מלא פרטים ונחזור אליכם בהקדם